Monday, August 31, 2009

30 Ogos yang membuatkan darah aku naik........merepek..

kenapa?????
memang satu soalan yang sesuai....
tau apa dah jadi hari nih???
bergaduh..
em..ye bergaduh tapi bukan dengan tangan tapi dengan mulut.

Alhamdulillah,hari ni aku telah berjaya "settled" satu job dengan begitu cemerlang dan menguntungkan lah juga.aku juga telah dapat meyakinkan customer aku untuk meneruskan lagi kerjasama dan mendapat lagi tender yang baru...Alhamdulillah...
Tapi yang membuatkan aku naik darah hari ni adalah merupakan mulut orang..ye mulut orang.
Manusia nih,bila dah tak suka(tak taulah kenapa) memang akan mula cari pasal,sakit hati dan sakit mata bila kita berada di depan mereka.setiap apa yang kita buat akan menjadi suatu perkara yang tak kena dan menyakitkan hati.kadang2 kata2 yang tak perlu,tak logic dan tak masuk akal akan dikeluarkan dengan tujuan menyakitkan hati tanpa bertanya atau usul periksa.
biasalah manusia....mata ni memang jahat.hati lagilah,memang kalau kotor pun tak nampak.

Lagi satu hal,bila kita mula cakap dengan cara perlahan...
makin menjadi.tujuannya bukan apa,kononnya buat2 tak tau jela..hehe

Bila dah mcm nih...mula lah kita cakap secara halus dan menyindir..........
Tau apa terjadi???

MELETUP!!!!!

Yes..meletup beb.tak tahan kata2 halus......kelakar.....
biasalah orang tak nak kalah.manusia mcm ni memang ramai dalam dunia nih.
jenis yang bercakap tak nak kalah.bila kita buat kerja depan mata..contohnya pasang kompter ke..repair komputer atau barang elektronik,dia pun cakaplah yg dia pandai,dia pengalaman bertahun2 bahagian PCB lah ntah apa lah yang mencarut2 pun aku tak tau.tapi tak juga buat demo ke,tips2 masuk akal ke.tapi statement yang keluar ntah apa2 ntah aku pun kesian jugak kadang2 tgk orang mcm nih.sedangkan di tau nih..yang aku ni Engineer.Engineer elektronik tau,bukan kerja cleaner kilang elektronik.huhu...
(kelakar tau bila kita dalam situasi nih..haha)

Tapi biasalah aku...mengalah dengan muka buat2 mcm orang bodoh je buat kerja .yang penting tangan bergerak,kerja jalan dan siap tanpa perlu membazir masa.

Ok berbalik kepada cerita tadi...
bila dah meletup..apa lagi..mula lah ajak aku berperang mulut.aku biasalah..cakap tegak je xda tapis2 bila dah mcm nih.
tapi mcm biasalah...kata2 orang tua,bila benang dah basah masih nak cuba ditegakkan..
hum...xbolehlah nak kata apa..dengar dan layan kepala jelah.hehe layan bertekak....
Biasalah..manusia kalau dah ada sifat membenci dan pilih kasih,kita cakap apa pun tak laku lah jawabnya.hehe

Kebiasannya dalm hidup ni,duit pun menjadi isu utama.
biasalah..manusia kalau tak ada duit siapa yang suka.tak ada.tapi manusia yang banyak duit,kita akan sanjung,agung2kan, dan sayang2 dan segala kesilapan yang dilakukan depan mata hari2 selama bertahun2 tak akan menjadi masalah kerana hati manusia memang mudah di beli dengan wang ringgit dan wang ringgit ini dapat menutup mulut dan mata bagi sesiapa yang lemah dan menganggap wang ringgit adalah segala2nya dari yang lain.Ada juga orang yang menolong orang lain menggunakan wang ringgit untuk menunjukkan yang dirinya mulia,bertanggungjawab dan terpuji sedangkan dirinya merpukan orang yang hidup berpura2 dan hidup dalam khayalan dan tiada tanggungjawab kepada orang yang lebih memerlukan.
Orang yang mempunyai duit banyak dianggap sebagai orang yang baik,paling bersopan,paling beradab.sedangkan cara hidup meraka sebenarnya seperti binatang dan kita tidak pernah tahu dan mengambil tahu.

Berbalik lagi kepada cerita tadi.....
yang buat aku kelakar tau tak pergaduhan ni pasal issue apa??
pasal isu customer.
Customer yang datang beli komputer AMD 6 set siap LCD dan sebijik laptop.
Customer yang aku baru kenal tu datang atas urusan berniaga dengan aku tu dia kata tak menghormati beliau dan aku dimarahi dengan kata2 tuduhan yang menyakitkan hati mengatakan kawan2 aku tak menghormati beliau....dan tak tau menghormati orang lain.

Dan terjadilah peperangan mulut yang tak sepatutnya berlaku dan tak akan berlaku jika manusia mempunyai akal fikiran dan bertanya sekiranya ada2 perkara yang tidak faham dan mengelirukan.

Aku pun tak faham kenapa masalah orang kita nak sibuk2.
Aku pun tak faham kenapa sikap dan sifat orang kita nak pertikaikan sedangkan kita tak pernah nak cuba perbaiki sikap kita sendiri.
Aku pun tak faham kenapa kita mesti ada sikat membenci orang yang tak mendatangkan masalah kepada kita.Kita ni cuma manusia biasa.bukan raja atau tuhan...
Aku pun tak faham kenapa dalam perniagaan yang dia tiada kena mengena tapi masih nak masuk campur dengan cara yang merepek dan kelakar nih.

Dan Aku pun tak faham kenapa dia sendiri tak menegur orang tarsebut,tetapi menjadikan aku yang tak tau apa2 ni sebagai kambiing hitam untuk memuaskan nafsu amarah beliau.

Sedihhhh......................................................................................................
Bila aku fikir2 balik..teringat aku pada kawan2 yang banyak berjasa dan menolong aku selama aku hidup susah dan senang...
Baru aku sedar selama nih aku memang menghabiskan hidup dengan kawan2 dan hidup aku hari ni semuanya berkat dari kawan2.kalau tak ada kawan2,entah mcmana aku sekarang.

Selama aku study dulu..kawan2 yang tolong masa susah.aku kerja sambil belajar untuk menampung kos pelajaran yang tinggi yang tak mampu ditanggung keluarga.malam kerja kedai makan jadi tukang masak,hujung minggu kerja kontrak bancuh simen sampai tangan terkopek2,repair komputer dkt cyber cafe dan macam2 lagi.Bila takda duit..kawan tolong.bila susah...kawan tolong.bila ada apa2 masalah..kawan tolong....

Ntahlah aku pun tak tau mcmana hidup aku akan datang.apa yang akan terjadi aku pun tak tau.
jalan terus...je.....


P/S : ni merupakan cerita mengarut aku hari nih.selamat menyambut hari kemerdekaan....huhu...Merdeka!!Merdeka!!!Merdeka!!!!

1 comment:

  1. ntah bila masa plak lu bancuh simen time weekend..
    gua tgk ada je kat dlm bilik terbongkang mengadap pc...
    hahaha
    Merdeka!!!

    ReplyDelete